Longverpleegkundige GC-Nijkerk

Stichting GC-Nijkerk heeft een longverpleegkundige aangenomen, die samen met de huisartspraktijken aan de slag gaat om de proactieve en preventieve zorg aan COPD-patiënten verder handen en voeten te geven. We willen niet afwachten tot de gezondheid van een patiënt onnodig achteruit gaat of tot een patiënt (opnieuw) aan de bel moet trekken. We willen erger voorkomen en exacerbaties, ziekenhuisopname of terugval bij thuiskomst na ziekenhuisopname zoveel mogelijk voor zijn. Graag zetten we daar extra expertise voor in.

De longverpleegkundige zal als eerste bij de huisartspraktijken langsgaan en met de praktijkondersteuners de ‘hoogrisico’ ofwel ‘rode’ patiënten bespreken. Zij zal onder andere huisbezoeken gaan brengen aan patiënten die uit het ziekenhuis zijn ontslagen en bij patiënten met extreme, toenemende benauwdheid (exacerbatie). Om bij hen de nood te verlichten en deze mensen te leren omgaan met hun COPD. Het idee is dat de praktijkondersteuner en de longverpleegkundige in deze periode soms ook samen naar de patiënt gaan om kennis en ervaring te delen.