In het voorjaar van 2018 is met succes de slaapmaand georganiseerd in Nijkerk onder de noemer ‘Gezondheidspunten‘, een samenwerking tussen de Stichting Gezondheidscentra Nijkerk en bibliotheek Nijkerk. De slaapmaand was een succes omdat veel positieve reacties van inwoners zijn ontvangen, men was blij dat er deze keer aandacht was voor thema slaap. De samenwerking tussen bibliotheek Nijkerk en Stichting Gezondheidscentra Nijkerk verliep zo goed dat deze in de toekomst wordt voortgezet. Tweemaal per jaar zal een themamaand georganiseerd worden rondom een gezondheidsonderwerp en er zullen kleinschalige groepseducatie-bijeenkomsten belegd worden.

De centrale boodschap van de slaapmaand was: leer wat u zelf kan doen om uw slaap te verbeteren. En weet welke zorgverleners uit Nijkerk en omgeving zijn er om u hierin te ondersteunen. Tijdens de informatiemarkt waren er de volgende professionals met een stand:

Melissa Smit, slaapoefentherapeut Nijkerk

Hans Haak, ACT therapeut en mindfulnesstrainer Nijkerk

OSAS consulent en longarts van het Slaap-/Waakcentrum van ziekenhuis St. Jansdal, Harderwijk

Theodoor Gerrits, psycholoog uit Ermelo die o.a. werkt met cognitieve gedragstherapie, biofeedback en neurofeedback

Renesta Stelpstra-van den Born, ervaringsgericht Psychosociaal Therapeut en trainer neurofeedback in Vathorst

Ontwikkelaars van de slaaprobot Somnox.

Over het thema slaap zal een flyer en film gemaakt worden, deze kunnen ingezet worden richting inwoners/patiënten. Genoemde materialen bieden begrijpelijke informatie over wat mensen zelf kunnen doen om hun slaap te verbeteren. De materialen komen beschikbaar binnen de beide gezondheidscentra en daarbuiten (bijv. www.wegwijzernijkerk.nl). Voor u als zorgverleners is er een lijst met zorgverleners waar naar verwezen kan worden bij slaapproblemen. Klik hier voor de link.

De slaapmaand heeft mensen informatie gegeven over wat zij zelf kunnen doen om hun slaap te verbeteren. Nu is gedragsverandering lastig. Daarom bieden we mensen aan om naar Zet een Stap-bijeenkomsten te komen. Daarin kunnen ze zelf formuleren wat ze de komende 3 maanden willen veranderen om hun gezondheid te verbeteren. De groep kan hierbij steun bieden en een stok achter de deur zijn. Er zijn zorgverleners om dit proces te begeleiden. De data voor de Zet een Stap bijeenkomsten worden gepland zodra er voldoende deelnemers zijn.