Klapper chronische pijn

De projectgroep chronische pijn heeft voorlichtingsmateriaal gemaakt in de vorm van pijneducatie voor de chronisch pijn-patiënt. De klapper helpt patiënten die chronische pijn hebben hun pijn beter te begrijpen en te verklaren. Hierdoor wordt de ongerustheid bij patiënten minder. Patiënten kunnen daardoor een andere betekenis aan hun pijn geven en daarmee ook aan hun leven. Behandelaren kunnen de klapper samen met de patiënt doornemen. De klapper is gebaseerd op het sensitisatiemodel.

Bij de behandeling van chronische pijn is dezelfde taal spreken van alle betrokken zorgverleners van belang. In het kort:

• De pijn is echt, maar de oorzaak is geen schade
  • De pijn is als een overgevoelig brandalarm dat heel snel afgaat
  • Het filteren van het aandacht systeem is verstoord. De hersenen vinden de kleinste signalen heel belangrijk. Ze geven dus veel pijn af bij een kleinigheid
  • Hoe meer controle je wilt hebben over de pijn, hoe beter je hersenen de pijn ook registreren
  • Het behandeldoel is om het pijnsysteem minder gevoelig te maken (i.p.v. de pijn weg te nemen)
  • Je probeert de doelen van de patiënt te veranderen van pijnvermindering naar kwaliteit van leven

Voor meer informatie: Roeline Verkerk (r.verkerk@denijeveste.nl)